poniedziałek, 9 marca 2015

OLIVIER AWARDS 2015 - lista nominacji!

Podkreślałyśmy już wiele razy, że rok 2014 teatralnie był dla nas niezwykły i bardzo, bardzo dobry. Udało nam się obejrzeć wyjątkowo dużo produkcji i teraz, z radością widzimy nasze spektakle wśród nominowanych i nagradzanych. Dzisiaj poznaliśmy przedstawienia i twórców, którzy mają szanse na zdobycie najbardziej chyba prestiżowej wśród londyńskich nagród teatralnych - the Olivier Award

wszystkie zdjęcia stąd

Pod wcięciem pełna lista nominowanych wraz z naszymi komentarzami, typami i nadziejami. 

NAJLEPSZY AKTOR

    Richard Armitage - "The Crucible" (Old Vic)

    James McAvoy - "The Ruling Class" (Trafalgar Studio 1)

    Tim Pigott-Smith - "King Charles III" (Almeida i Wyndham’s)

    Mark Strong - "A View from the Bridge" (Young Vic i Wyndham’s)


Widziałyśmy występy trzech z czterech nominowanych panów, a Ania2 wybiera się w marcu na "The Ruling Class", więc będziemy miały komplet.  
Bardzo cieszy nas nominacja dla Tima, za świetną kreację, naszym zdaniem niesprawiedliwie pominiętą przez inne tegoroczne nagrody. Ale bezdyskusyjnie, naszym faworytem jest Mark Strong.  

NAJLEPSZA AKTORKA

    Gillian Anderson - "A Streetcar Named Desire" (Young Vic)

    Kristin Scott Thomas - "Electra" (Old Vic)

    Imelda Staunton - "Good People" (Hampstead theatre i Noël Coward) 

    Penelope Wilton - "Taken at Midnight" (Theatre Royal Haymarket)


Kategoria, która najbardziej nas zaskoczyła i nadal jesteśmy trochę w szoku. Bardzo nam brak na liście Helen McCrory. Nie mamy faworytki, szczególnie, że z nominowanych pań widziałyśmy tylko Gillian Anderson i choć była bardzo dobra, naszym zdaniem były w tym roku lepsze.

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY

    David Calder - "The Nether" (Duke of York’s)

    Richard Goulding - "King Charles III" (Almeida i Wyndham’s)

    John Light - "Taken at Midnight" (Theatre Royal Haymarket)

    Nathaniel Parker - "Wolf Hall" i "Bring Up the Bodies" (Aldwych)


Tu Ania1 głosuje na Richarda -  pełnemu pasji, a jednocześnie zagubionemu księciu Harry'emu w jego wykonaniu, publiczność kibicowała najbardziej.
A Ania2 się waha między Richardem a Nathanielem Parkerem. Dodajmy, że nie widziałyśmy występu John'a Light'a. 

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA

    Phoebe Fox - "A View from the Bridge" (Young Vic i Wyndham’s)

    The Girls playing Iris - "The Nether" (Duke of York’s)

    Angela Lansbury - "Blithe Spirit" (Gielgud)

    Lydia Wilson - "King Charles III" (Almeida i Wyndham’s)


Tu widziałyśmy wszystkie nominowane. Wszystkie panie zasługują na nagrodę, ale najbardziej kibicujemy dziewczynkom, które wcielały się w rolę Iris.

NAJLEPSZA NOWA SZTUKA

    "King Charles III" (Almeida i Wyndham’s)


    "Taken at Midnight (Theatre Royal Haymarket)



Ania1 głosuje za "Królem Karolem III" - pierwszorzędny przykład rozrywki teatralnej, na bardzo wysokim poziomie.
Ania2 trzyma kciuki za "The Nether" - sztuka mało rozrywkowa i budząca niepokój podczas oglądania, ale bardzo dobra.

NAJLEPSZA NOWA KOMEDIA

    "Handbagged" (Vaudeville)

    "The Play That Goes Wrong" (Duchess)

    "Shakespeare in Love" (Noël Coward)

Przy całej naszej sympatii dla "Zakochanego Szekspira", nagroda powinna trafić do szalonej ekipy odpowiadającej za "Sztukę Co Poszła Źle" (czy jak kto woli "Prapremierę dreszczowca"). "Handbagged" dostała już nagrodę rok temu, kiedy była wystawiana w Tricycle Theatre naszym zdaniem tym razem docenieni powinni zostać mistrzowie demolki. Choćby za pokazanie, że zupełnie nieznanym, młodym twórcom też się udaje i z wielkim hukiem (spadającego żyrandolu) mogą zaistnieć na West Endzie.

NAJLEPSZY REŻYSER

    Rupert Goold - "King Charles III" (Almeida i Wyndham’s)

    Jeremy Herrin - "Wolf Hall" i "Bring Up the Bodies" (Aldwych)

    Josie Rourke - "City of Angels" (Donmar Warehouse)

    Ivo Van Hove - "A View from the Bridge" (Young Vic i Wyndham’s)


W tej bardzo silnie obsadzonej konkurencji u nas wygrywa Ivo. Jego "Widok z Mostu" przenika do głębi, a prostota reżyserii podkreśla moc tekstu Arthura Millera.

NAJLEPSZE WZNOWIENIE SZTUKI

    "A View from the Bridge" (Young Vic i Wyndham’s)

    "A Streetcar Named Desire" (Young Vic)

    "The Crucible" (Old Vic)

    "My Night With Reg" (Donmar Warehouse i Apollo)

    "Skylight" (Wyndham’s)


Naszym zdecydowanym faworytem jest "A View from the Bridge", ale każda z nominowanych sztuk miała w sobie coś niezwykłego i nie będzie nam szczególnie przykro jeśli zwycięży "My Night With Reg" (trochę pominięte w kategoriach aktorskich) lub "A Streetcar Named Desire".

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

    Bunny Christie - "Made in Dagenham" (Adelphi)

    Es Devlin - "The Nether" (Duke of York’s)

    Rob Jones - "City of Angels" (Donmar Warehouse)

    Jan Versweyveld - "A View from the Bridge" (Young Vic i Wyndham’s)


Kategoria - dylemat. Jak porównać kolorową, dynamicznie zmieniającą się scenografię w "Made in Dagenham" z surową prostotą "Widoku z Mostu"? Jak wybrać między "The Nether", które wykorzystuje nowoczesne technologie by przenieść widza do świata wirtualnego, a "City of Angels", które w podobny sposób tworzy na scenie klimat filmu noir? My tego nie potrafimy, jesteśmy jednak bardzo ciekawe do kogo trafi nagroda.

NAJLEPSZE OŚWIETLENIE
Jon Clark – "King Charles III" (Almeida i Wyndham's)
Paule Constable i David Plater – "Wolf Hall" i "Bring Up the Bodies" (Aldwych)
Howard Harrison – "City of Angels" (Donmar Warehouse)
Jan Versweyveld – "A View From The Bridge" (Young Vic i Wyndham's)

NAJLEPSZE KOSTIUMY
Rob Jones – "City of Angels" (Donmar Warehouse)
Christopher Oram - "Wolf Hall" i "Bring Up the Bodies" (Aldwych)
Paul Tazewell - "Memphis the Musical" (Shaftesbury)
Alejo Vietti -"Beautiful: The Carole King Musical" (Aldwych)
Ania2 trzyma kciuki za Christophera Orama.

NAJLEPSZY DŹWIĘK
Tom Gibbons – "A View From The Bridge" (Young Vic i Wyndham's)
Matt McKenzie – "Sunny Afternoon" (Harold Pinter) 
Gareth Owen – "Memphis the Musical" (Shaftesbury) 
Brian Ronan – "Beautiful: The Carole King Musical" (Aldwych)

W większości kategorii musicalowych nie mamy zdania. Owszem bardzo nas bardzo ucieszyła (i trochę zaskoczyła) nominacja dla Gemmy Arterton, ale chociaż mocno trzymamy za nią kciuki typujemy, że zwycięży Beverley Knight. 


NAJLEPSZA AKTORKA W MUSICALU
Gemma Arterton – "Made in Dagenham" (Adelphi) 
Katie Brayben – "Beautiful: The Carole King Musical" (Aldwych)
Tamsin Greig – "Women on the Verge..." (Playhouse)
Beverley Knight – "Memphis the Musical" (Shaftesbury)

NAJLEPSZY AKTOR W MUSICALU
Jon Jon Briones – "Miss Saigon" (Prince Edward) 
John Dagleish – "Sunny Afternoon" (Hampstead i Harold Pinter) 
Killian Donnelly – "Memphis the Musical" (Shaftesbury)
Brandon Victor Dixon – "The Scottsboro Boys" (Garrick)

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY W MUSICALU
Rolan Bell – "Memphis the Musical" (Shaftesbury)
George Maguire – "Sunny Afternoon" (Hampstead i Harold Pinter) 
Ian McKintosh – "Beautiful: The Carole King Musical" (Aldwych)
Jason Pennycooke – Memphis the Musical at the Shaftesbury Theatre

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA W MUSICALU
Samantha Bond – "Dirty Rotten Scoundrels" (Savoy)
Haydn Gwynne – "Women on the Verge..." (Playhouse)
Nicole Scherzinger – "Cats" (London Palladium)
Lorna Want – "Beautiful: The Carole King Musical" (Aldwych)

NAJLEPSZY NOWY MUSICAL
"Beautiful – The Carole King Musical" (Aldwych)
"Here Lies Love"  (National Theatre, Dorfman)
 "Memphis the Musical" (Shaftesbury)
 "Sunny Afternoon" (Hampstead i Harold Pinter)

NAJLEPSZE WZNOWIENIE MUSICALU
"Cats" (London Palladium)
"City of Angels" (Donmar Warehouse)
"The Gershwin's Porgy and Bess" (Regent's Park Open Air Theatre)
"Miss Saigon" (Prince Edward) 

To najważniejsze naszym zdaniem kategorie. Przyznano także nominacje w za:

Best Entertainment & Family
"Dance 'Till Dawn" (Aldwych)
"Hetty Feather" (Vaudeville)
"La Soirée" (La Soirée Tent)

Outstanding Achievement in Music
The Orchestra "Beautiful: the Carole King Musical" (Aldwych)
David Byrne i Fatboy Slim "Here Lies Love" (NT Dorfman)
David Bryan, Joe DiPietro, Tim Sutton i Band "Memphis the Musical" (Shaftesbury Theatre)
Ray Davis "Sunny Afternoon" 9Harold Pinter)

Best Theatre Choreographer
Jerry Mitchell – "Dirty Rotten Scoundrels" (Savoy)
Annie-B Parsons – "Here Lies Love" (Dorfman)
Josh Prince – "Beautiful: The Carole King Musical" (Aldwych)
Sergio Trujillo – "Memphis the Musical" (Shaftesbury)

This Morning Audience Award
"Billy Elliot the Musical" (Victoria Palace)
"Jersey Boys" (Piccadilly)
"Matilda the Musical" (Cambridge)
"Wicked" (Apollo Victoria)

Outstanding Achievement In An Affiliate Theatre
"Bull" (the Maria w Young Vic)
"Four Minutes Twelve Seconds" (Hampstead Downstairs)
Juma Sharkah za występ w "Liberian Girl" (Royal Court)
Tanya Moodie za występy w "Intimate Apparel" (Park Theatre) i "The House That Will Not Stand" (Tricycle)

"Bull"! "Bull"! "Bull"!


Best new Opera Production
"Benvenuto Cellini" (London Coliseum)
"Dialogues Des Carmélites" (ROH)
"Die Frau Ohne Schatten" (ROH)
"The Mastersingers Of Nuremberg" (London Coliseum)

Outstanding Achievement in Opera
Jonas Kaufmann i Juan Diego Flórez za występy w "La Donna Del Lago" (ROH)
Richard Jones za reżyserię "The Girl of the Golden West" (Coliseum)
Royal Opera House i Early Opera Company za program partnerski w Sam Wanamaker Playhouse i Roundhouse
Welsh National Opera Chorus za "Moses und Aron" (ROH)

Best New Dance Production
"32 Rue Vandenbranden" (Barbican)
"Mats Ek's Juliet and Romeo" (Sadler's Wells)
"Tabac Rouge" (Sadler's Wells)

Outstanding Achievement in Dance
Christopher Wheeldon "The Winter’s Tale" (ROH)
Crystal Pite za choreografie do"The Associates – A Picture Of You Falling", "The Tempest Replica" i "Polaris" (Sadler’s Wells)
Rocio Molina za "Bosque Ardora" (Barbican)
"The Elders Project" w ramach "Elixir Festival" (Sadler’s Wells) 

Jak co roku nominacje wzbudziły wiele komentarzy, wątpliwości i domysłów. Nie może nie zastanawiać prawie całkowite pominięcie produkcji the National Theatre. Cztery nominacje dla "Here Lies Love" to najgorszy wynik teatru od czterdziestu lat! Mówi się, że Helen McCrory została okradziona z nagrody. A przecież "Medea", to nie tylko Helen, ale także scenografia, choreografia, muzyka. "Miss Saigon" spektakl, który triumfował podczas "Whats On Stage Awards" tu wywalczył tylko dwie nominacje. Spory i dyskusje pewnie potrwają jeszcze długo. Za to zdobywców nagród poznamy już 12 kwietnia. Wtedy w  Royal Opera House odbędzie się uroczysta gala. Już teraz zapraszamy Was na nagrodospam na naszym profilu na Facebooku. 

1 komentarz:

  1. Ja w większości kategorii się waham.
    James McAvoy czy Mark Strong? John Light czy Richard Goulding? Kristin Scot Thomas czy Penelope Wilton? (Gdyby nominowano Helen McCrory, nie miałabym problemu, brak nominacji dla niej to jakaś pomyłka...) Wszędzie, gdzie jest nominowane City of Angels kibicuję właśnie tym twórcom. Oraz bardzo trzymam kciuki za Haydn Gwynne. Jest absolutnie cudowna, wszechstronna (i kiedyś grała w City of Angels ;) )

    OdpowiedzUsuń