wtorek, 19 listopada 2013

Plany, plany, plany

Od jakiegoś czasu londyńskie teatry ogłaszają już plany na przyszły rok. Poniżej znajdziecie krótki przegląd tego, co będzie można zobaczyć na scenach w 2014 roku, w wybranych teatrach.

Pisałyśmy już, iż od stycznia w Shakespeare’s Globe, w Sam Wanamaker Playhouse będzie można oglądać Gemmę Arterton występującą w The Duchess of Malfi.


Następnie planowane są The Knight of the Bruning Pestle  od 20 lutego do 30 marca. 
Od 3 do 19 kwietnia  The Malcontent Johna Marstona, w reżyserii Caitlin McLeod.
A nawet opera L'Ormindo  przygotowywana wspólnie przez Shakespeare’s Globe i The Royal Opera.
Na wszystkie produkcje można już kupować bilety.

National Theatre zaczyna sezon od inscenizacji Króla Leara, w reżyserii Sama Mendesa z Simonem Russellem Bealem w roli głównej. 

Poza nim wystąpią  Stephen Boxer (Gloucester), Tom Brooke (Edgar), Kate Fleetwood (Goneril), Anna Maxwell Martin (Regan), Adrian Scarborough (Fool), Stanley Townsend (Kent), Sam Troughton (Edmund) i Olivia Vinall (Cordelia). Spektakl wystawiany będzie od 23 stycznia do 25 marca, pokazy przedpremierowe od 14 stycznia. Bilety można będzie kupować od 29 listopada.
Wtedy też będzie można nabyć bilety na A Taste of Honey, sztukę Shelagh Delaney, wystawianą od 18 lutego do 5 kwietnia, pokazy przedpremierowe od 10 lutego. Reżyserem jest Bijan Sheibani, a wystapią Lesley Sharp i Kate O'Flynn.
Od 12 grudnia będzie można kupować bilety na  przedstawienie Analog.UE Daniela Kitsona, które będzie wystawiane tylko 12 razy, od 25 lutego do 20 marca. 
Można już kupować bilety na Blurred Lines, Carrie Cracknell i Nicka Paynea, które wystawiane będzie od 22 stycznia do 22 lutego, pokazy przedpremierowe od 16 stycznia. Wystąpią Marion Bailey, Michaela Coel, Bryony Hannah, Sinead Matthews, Ruth Sheen, Claire Skinner i Susannah Wise. Sztuka opisywana jest jako „podróż przez pole minowe współczesnej polityki płci”, zawiera piosenki.

W Hampstead Theatre ogłoszno na razie dwie sztuki:

- Od 16 stycznia do 22 lutego Rapture, Blister, Burn Giny Gionfriddo w reżyserii Petera DuBois, z Emilią Fox w jednej z głównych ról.
- A później, od 27 lutego do 5 marca Good People, Davida Lindsay-Abairego w reżyserii Jonathan Kent z  Imeldą Staunton.
Bilety na obie produkcje już w sprzedaży.

Do sierpnia w The Royal Court Theatre będzie można zobaczyć:


  • Od 9 do 18 stycznia Lisę Dawn w trzech utworach Samuela Becketta: Not I, Footfalls, Rockaby, w reżyserii Waletra Asmusa.
  • Od 13 stycznia do 1 marca sztukę Johna Donnelly  The Pass, w reżyserii  Johna Tiffany, w której zagrają Gary Carr, Nico Mirallegro, Russell Tovey. „Dwanaście lat. Trzy pokoje hotelowe. Kłamstwo. Historia seksie, sławie i tym, ile jest się gotowym poświęcić by wygrać.”
  • Od 30 stycznia do 8 marca wystawiana będzie The Mistress Contract, w reżyserii Vicky Featherstone. Autorką sztuki jest Abi Morgan, zdobywczyny nagrody BAFTA. Znana z pisania scenariuszy telewizyjnych (The Hour, Birdsong, White Girl) i filmowych (Iron Lady, Shame) czy sztuki 27 ostatnio wystawianej przez Szkocki Teatr Narodowy.
  • Od 27 marca do 3 maja będzie wystawiana opowieść o dwóch siostrach autorstwa Vivienne Franzmann Pests, w reżyserii Lucy Morrison. Jest to wspólne przedsięwzięcie Royal Court Theatre, Clean Break i Royal Exchange Theatre, Manchester realizowane w ramach programu Royal Court’s Jerwood New Playwrights, który ma na celu odkrywanie i wspieranie nowego pokolenia światowej klasy autorów.
  • Od 3 kwietnia do 24 maja na deskach teatru będzie występował Andrew Scott w nowej sztuce Simona Stephensa Birdland, którą wyreżyseruje Carrie Cracknell. Scott wcieli się w rolę Paula, gwiazdy rocka będącej u szczytu sławy. Sztuka dzieje się w ostatnim tygodniu jego ogromnej, międzynarodowej trasy koncertowej.
  • Następnie od 11 do 28 czerwca wystawiana będzie „ciepła i zabawna nowa sztuka o tradycji i ambicji” czyli Khandan (Family), Gurpreet Kaur Bhatti, w reżyserii Roxany Silbert. To koprodukcja A Royal Court Theatre i Birmingham Repertory Theatre.
  • We współpracy z Center Theatre Group, Los Angeles od 15 czerwca do 5 lipca będzie wystawiana sztuka Tima Croucha Adler & Gibb, reżyserowania przez samego Croucha,  Karla Jamesa i  Andiego Smitha. „Janet Adler i Margaret Gibb były koncepcyjnymi artystkami pracującymi w Nowym Jorku pod koniec ubiegłego wieku. Zostały one opisane przez krytyka sztuki Dave Hickey jako „ najbardziej zaciekły, bezkompromisowy głos swojego pokolenia". Jednak wraz ze śmiercią Adler w 2004, kompromis się zaczął” - tyle z opisu na stronie teatru.
  • Ostatnia zapowiedziana sztuka to The Nether, w reżyserii Jeremiego Herrina. Wystawiana od 17 lipca do  9 sierpnia. W 2012 sztuka nagrodzona została Susan Smith Blackburn Prize. Opisywana jest jako połączenie skomplikowanego dramatu kryminalnego z thrillerem s-f.
Bilety w sprzedaży od 18 listopada.

W Noel Coward Theatre od 20 lutego obejrzeć będzie można sztukę The Full Monty Simona Beaufoya, opartą na filmie z 1997r., o tym samym tytule. 

Reżyserem jest Daniel Evans a wystąpią:  Kenny Doughty (Gaz), Craig Gazey (Lumper), Simon Rouse (Gerald), Keiran O’Brien (Guy), Roger Morlidge (Dave), Sidney Cole (Horse), Scott Anson, Tracy Brabin, Caroline Carver, Eamonn Fleming, Elaine Glover, Rachel Lumberg, Ian Mercer. 
Drugą filmową pozycją jest zapowiadana na lipiec 2014 sceniczna adaptacja Shakespeare In Love. Lee Hall napisze a Declan Donnellan wyreżyseruje przedstawienie oparte na scenariuszu Toma Stopparda i Marca Normana. Obsada ma obejmować ponad 26 aktorów i muzyków. Nie ogłoszono jeszcze żadnych nazwisk. Sprzedaż biletów ruszy 3 lutego.


26 listopada rusza publiczna sprzedaż biletów na wiosenny sezon w Donmar Warehouse. Wystawione zostaną trzy sztuki:


  • Versailles autorstwa i w reżyserii Petera Gilla  spektakle od 20 lutego do 5 kwietnia. Wystąpią: Helen Bradbury, Barbara Flynn, Tom Hughes, Tamla Kari, Gwilym Lee, Josh O'Connor, Simon Williams, Eleanor Yates.
  • Privacy Jamesa Grahama  w reżyserii Josie Rourke, spektakle od 10 kwietnia do 31 maja.
  • Fathers and Sons Briana Friela na postawie prozy Iwana Turgieniewa, spektakle od 05 czerwca do 26 lipca reżyseria Lyndsey Turner.


Wiosną i latem, w Open Air Theatre, w Regents Parku   ponownie zostanie wystawiony tegoroczny przebój To Kill A Mockingbird Christophera Sergela, oparty na książce Harpera Lee. 

Reżyserować będzie Timothy Sheader. Sztuka ta zakończy sezon a spektakle będą wystawiane od 28 sierpnia do 13 września. Wcześniej będzie można obejrzeć:
All My Sons Arthura Millera, również w reżyserii Timothiego Sheadera, spektakle od 15 maja do 7 czerwca.
Hobson's Choice Harloda Brighouse w reżyserii Nadia Fall, spektakle od 12 czerwca do 12 lipca.
Tradycyjnie będzie przygotowana specjalnie dla dzieci adaptacja jednej ze sztuk Szekspira. Tym razem Twelfth Night, którą wyreżyseruje Max Webster.
Porgy and Bess Georgea Gershwina to kolejny spektakl, który wyreżyseruje Timothy Sheader. Przedstawienia od 17 lipca do 23 sierpnia, za adaptację odpowiadają Suzan-Lori Parks i Diedre L. Murray.
Bilety na To Kill A Mockingbird można już kupować, sprzedaż biletów na pozostałe produkcje ruszy w grudniu.

Plany na  2014 ogłosił też Young Vic Theatre.


  • Zaczynając od Happy Days, Samuela Becketta w reżyserii Natalie Abrahami, z Juliet Stevenson i Davidem Beamesem, sztuka będzie wystawiana od  23 stycznia do 22 lutego.
  • W okresie od 6 lutego do 1 marca będzie można ponownie obejrzeć sztukę  Sizwe Banzi is Dead.
  • Następnie od 4 kwietnia do 24 maja  A View from the Bridge, Arthura Millera w reżyserii Ivo van Hovea.
  • A od 9 kwietnia do 3 maja bardzo aktualne Oh My Sweet Land, wystawiane w koprodukcji z Théâtre de Vidy-Lausanne, opowiadające o kryzysie w Syrii.
  • Od 9 czerwca do 5 lipca Red Forrest, nowe przedstawienie Belarus Free Theatre.
  • Później będzie można zobaczyć Kathryn Hunter, Marcello Magniego, Williama Nadylama i Jareda McNeilla w The Valley of Astonishment Petera Brooka i Marie-Hélène Estienne, spektakle od od 20 czerwca do 12 lipca.
  • Nie podano jeszcze konkretnych dat, ale na lato 2014 zapowiadana jest sztuka, na którą bardzo czekam A Streetcar Named Desire, Tennessee Williamsa. Reżyseria Benedicta Andrews a w roli Blanche DuBois Gillian Anderson.
  • Wiadomo już, że od 10 października do 29 listopada wystawiane będzie The Cherry Orchard Antoniego Czechowa, w adaptacji Simona Stephensa i reżyserii Katie Mitchell.
  • Sezon zakończy Golem autorstwa i w reżyserii Suzanne Andrade. Sztuce towarzyszyć będzie animacja Paula Barritta. Spektakl wystawiany będzie od 09 grudnia 2014 do 17 stycznia 2015.


Na 9 przedstawień (od 2 do 9 lutego) wraca na scenę  Joan Collins. Jej  „One Night with Joan” będzie można oglądać w Leicester Square Theatre. Reżyseruje Percy Gibson a występuje Joan Collins.
W Trafalgar Studios 2 Theatre, od 27 stycznia do 22 marca będzie można oglądać napisany i wykonywany przez Lukea Kempnera spektakl The Only Way is Downton  w reżyserii Owena Lewisa.